Tele-Onthaal … zachte kracht in onze samenleving
Al 30 jaar kruist de werking van Tele-Onthaal mijn professionele weg.
Al die tijd heb ik Tele-Onthaal ervaren als KRACHT.
Je moet het maar doen …
… altijd - 24/24 u en 7/7 dagen - beschikbaar zijn;
… elk jaar 10.000 chatgesprekken voeren – vooral buiten de werkuren van welzijnswerkers en zorgverstrekkers;
… blijven professionaliseren als vrijwilligers via supervisie, intervisie, vorming, opleiding, … omkaderd door een sterk team beroepskrachten – die zelf bereid zijn om steeds te actualiseren;
… als organisatie een stevige plek verwerven als laagdrempelig aanspreekpunt voor alle mogelijke hulp- en zorgvragen;
… blijven vernieuwen: een uitgebreider chataanbod, een nieuwe website, nieuwe doelgroepen bereiken, …
… blijven werk maken van kwaliteit: focussen op wat hiér en nù mogelijk is.
Daarenboven is Tele-Onthaal vooral ZACHTE kracht.
Je moet het maar doen …
… onvoorwaardelijk luisteren in een samenleving vol koptelefoons en oortjes;
… 24/24 het signaal geven ‘hoe is het met jou?’ als permanent symbool van een warme samenleving;
… ‘aanwezig zijn’ en ‘mensen perspectief bieden’;
… engagement in alle anonimiteit.
Philippe Bocklandt, docent en onderzoeksmedewerker onlinehulp, Arteveldehogeschool – Sociaal werk