Binnen de gevangenis zijn tal van diensten actief om gedetineerden bij te staan. Maar dan is er het moment dat die gedetineerde terugkeert naar zijn cel en de nood voelt om te praten met ‘iemand van buiten, iemand die tijd heeft om te luisteren’ over hoe hij zich voelt na een slecht bezoek of na géén bezoek, of na een weigering tot uitgaansvergunning of gewoon… omdat hij zich ongelukkig voelt.
Na bepaalde uren zijn er echter geen professionals meer te bereiken. Dan is het voor iedereen, ook voor het personeel, een geruststelling te weten dat de gedetineerde een gesprek met Tele-Onthaal kan aanvragen. Bij het onthaal krijgen alle gedetineerden informatie over hoe ze dit gesprek kunnen aanvragen en bij crisismomenten wordt dit aanbod herhaald. Een eenvoudig ”Chef, ik wil met Tele-Onthaal bellen” volstaat om de dienst aan de lijn te krijgen.
Uit de feedback blijkt dat die draadloze
telefoon een echte levenslijn kan zijn waar ze ook na hun vrijlating nog beroep
kunnen op doen.
Erna Hermans, maatschappelijk assistente gevangenis