Kan jij je inleven in de moeilijkheden van anderen? Merk je dat je vrienden, collega’s, familie,… je snel in vertrouwen nemen? Wil je graag je gespreksvaardigheden verder uitbouwen? Heb je interesse voor anderen en sta je open voor andere meningen en opvattingen? Heb je voldoende tijd? Zoek je een zinvol engagement?

Neem dan snel contact op via het aanmeldformulier.

Wat houdt het engagement precies in?

Kies je voor de telefoon?

Per maand doe je 3 dag- en/of avondbeurten van telkens 3 uur. Daarnaast ook een halve nacht per maand.

Doe je liever chat?

Dat zijn dan 4 beurten van telkens 3 uur, waarvan 2 in de week en 2 in het weekend. De chat is elke avond open van 18u tot 23u en op woe/zo namiddag.

Je kan je telefoon of chatbeurten doen in Brugge of in ons luisterpunt in Kortrijk.

Je geeft maandelijks door aan het secretariaat welke momenten voor jou passen. Er is dus heel wat flexibiliteit.

Er wordt ook verwacht dat je af en toe deelneemt aan een vormingsmoment.


Hoe word je vrijwilliger?

Als je voldoende tijd hebt en denkt dat Tele-Onthaal iets voor jou is, vul dan het aanmeldformulier in.

Je wordt zo snel mogelijk gecontacteerd. In een eerste telefonisch gesprek kunnen je vragen over de opleiding en het engagement beantwoord worden. Daarna wordt een kennismakingsgesprek gepland op de dienst.

De volgende opleiding start in februari 2022. De opleidingsdata worden hieronder meegedeeld.

De opleiding gaat door in Brugge.

Data opleiding

Zaterdag 12 februari (9u30-16u30)

Voormiddag: “Goed begonnen, half gewonnen!”

Wie is wie? Voor wat staat tele-Onthaal en voor wat niet?

Namiddag: Wanneer wordt luisteren helpend luisteren?


Donderdag 17 februari (19u30-22u)

“Je biedt geen sofa, als iemand een stoel vraagt.”

Wat is de eigenlijke hulpvraag en hoe stem ik daar op af?


Stage vanaf maart

4 meeluister-of meekijkbeurten en 4 actieve beurten met een ervaren vrijwilliger tijdens de periode november - januari. 1 extra stagemoment voor informatie over praktische werkwijzen.


Zaterdag 12 maart (9u30-16u30)

“De beste zelfmoordpreventie is de zelfdodingswens accepteren.”

Over oproepers met zelfdodingsgedachten of –plannen en hoe daar mee om te gaan.


Donderdag 24 maart (19u30-22u)

“Actief luisteren is de juiste vragen stellen.”

Over verschillende soorten vragen en hun mogelijk effect op de oproeper.


Zaterdag 2 april (9u30-16u30)

Voormiddag

Voor telefoonvrijwilligers:

Hoe omgaan met oproepers die alle mogelijke hulpverlening doorlopen hebben?

Voor chatvrijwilligers:

De eigenheid van chatcommunicatie (deel I): over emoticons, klankwoorden, afkortingen, betekenis van leestekens en tempo…“Bijzondere oproepen”


Namiddag

“Bijzondere oproepen” (nm)

Hoe ga je om met oproepers in acute crisis, kwaadwillige oproepers, stille oproepen, …

Donderdag 21 april (19u30-22u)

“Sturende vaardigheden”

Hoe respectvol begrenzen en afronden? Hoe en wanneer verwijzen?

Donderdag 5 mei (19u30-22u)

De eigenheid van chatcommunicatie (deel II)


Vrijdag 28 mei (19u30-22u)

“Beleidsopties”

Over de mogelijkheden en grenzen van onze Tele-Onthaal hulpverlening: beroepsgeheim, discretie, anonimiteit, klachten, … .



Wil je weten hoe andere vrijwilligers hun engagement bij Tele-Onthaal ervaren?

Bellen & Chatten

Het unieke van werken bij Tele-Onthaal is voor mij de intieme en tegelijk anonieme relatie die je met de beller hebt.

Bart, 45, 1 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Dat er zoveel psychisch leed is, zoveel eenzaamheid, kon ik me nooit voorstellen.

Sam, 48 jaar, 3 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Je redt misschien de wereld niet als vrijwilliger bij Tele-Onthaal, maar je maakt ze waarschijnlijk wel iets minder koud.

Liv, 28 jaar, 2 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Soms ben ik 's avonds de eerste en de enige stem die iemand hoort na een eenzame dag.

Alice, 76 jaar, 35 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Iets kunnen betekenen voor een ander zonder zelf in de kijker te staan, mijn talenten als 'luisteraar' verder ontwikkelen...vollediger mens worden.

Merel, 53 jaar, 3 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Tijdens zo’n gesprek voel je de last van hun schouders vallen. Ook als vrijwilliger zorgt dat kantelmoment telkens weer voor veel heel voldoening.

Kirsten, 38 jaar, 2 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Wij kunnen heel veel betekenen, denk ik.

Sabine, 60 jaar, 34 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Dit is wat ik kan, dit is wat ik wil doen: luisteren, mensen in hun waarde laten, mensen bemoedigen, mensen aandacht geven.

Anna, 59 jaar, 15 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Samen met de oproeper op een bank zitten en kijken naar wat de oproeper mij wil zeggen over zichzelf.

Stan, 58 jaar, 3 jaar ervaring

Bellen & Chatten

Het maakt me als mens gelukkiger en daar kunnen anderen alleen maar van meegenieten.

Anna, 44 jaar, 2 jaar ervaring

Wil je je engageren of heb je nog vragen?

Vul dit formulier in en we contacteren je zo snel mogelijk. Het formulier komt terecht bij de dienst die actief is in de regio waar je woont. De Tele-Onthaal regio die je aanduidde, zal je vervolgens contacteren op basis van de persoonsgegevens die je hier achterlaat.

* verplichte velden

Uw gegevens worden verwerkt conform ons cookie- en privacy beleid

>